O víře

Jeruzalém, matka národů (Iz 54)

„Výskej, neplodná, ty, která jsi nerodila, propukni v radostný křik a jásej, ty, která ses nesvíjela bolestí, protože více bude synů opuštěné nežli synů provdané, praví Jehova.“

— Izajáš 54,1

  • 54. kapitola Izajáše mluví slovo povzbuzení a vyvýšení Jeruzalému (srov. Ga 4,26-27) a z toho plynoucího požehnání národů
  • toto slovo přímo následuje po proroctví o Ježíšově utrpení a požehnáních, která z toho pro nás plynou, zapsaném v 53. kapitole
  • 54. kapitola začíná výzvou k radosti výskej, raduj se, jásej ty neplodná, nerodící, opuštěná se zaslíbením, že ta neplodná, nerodící, opuštěná bude mít více dětí, než ta provdaná a rodící
  • Bůh mluví jako k ženě, která se cítí jako opuštěná, bezdětná, tak jak se cítila Abrahamova Sára či Zachariášova Alžběta, nebo Hana, matka proroka Samuele
  • být matkou je pro ženu z přirozena největší radostí, je to jejím posláním; být manželkou a nemít děti může žena cítit jako osobní hanbu, Bůh však dává velké zaslíbení Jeruzalému, že jí to mnohonásobně vynahradí
  • rozšiř se, svůj stan, své kolíky, rozhojníš se (v.2-3) — jednej ve víře jako budoucí matka národů
  • neboj se, nebudeš se stydět, hanba mládí zapomenuta bude (v. 4) — to, co přijde bude takovým zadostiučiněním a potěšením, že ta hanba a stud bude zapomenuta, jako nic, hanbu a stud nahradí radost a naplnění
  • Tvým manželem je Jehova zástupů, Pán vší země (v.5) — máš toho nemocnějšího manžela, jemu patří celá zem a tato zem bude patřit tobě a tvým dětem; žena je požehnaná z majetku svého muže
  • ve věčném milosrdenství se nad tebou slituji (v. 6-9) — povolána jako opuštěná a zavržená, však jen na chvíli, milosrdenstvím bude zahrnuta, už se na ni nebude hněvat
  • od potopy je duha symbolem Boží smlouvy, že už nezničí zemi vodou, stejně Bůh ujišťuje, že se nebude hněvat, takže můžeme symbol duhy vnímat i jako Boží slib, že se už na Jeruzalém nebude hněvat
  • to se dříve pohnou hory, než aby Bůh odňal milosrdenství od Jeruzalému (v. 10)
  • Jeruzalém bude okrášlen drahými kameny (v. 11-12; srov. Zj 21,18-21) — symbol bohatství a slávy a krásy
  • tví synové budou Jehovovými učedníky (v. 13) — v Jeruzalémě začala prvotní církev, apoštolové zde začali sloužit a odtud vzešlo požehnání národů (viz. Sk 2)
  • upevněna ve spravedlnosti (v. 14) — vzdálena od útlaku, nebude třeba se čehokoli bát, nic ti neublíží
  • nikdo, kdo se proti tobě postaví, nebude poslán Bohem jako trest (v.15), každý takový padne a bude sražen — je docela možné, že posledním soudem nad Jeruzalémem byl jeho pád v r. 70, když ho Titus obléhal; momentálně od vzniku sionistického hnutí probíhá kontinuálně jeho vyvýšení, vznik státu Izrael a návrat Židů do jejich zaslíbené země, a uvidíme, co dalšího přijde, jak se postupně naplňují Pánova proroctví
  • jakákoli zbraň, kterou by proti tobě použili, se mine účinkem (v.17)

Závěrem

  • podle apoštola Pavla z Ga 4,26-27 je Jeruzalém matkou nás všech
  • toto proroctví je úžasným zaslíbením o vyvýšení Jeruzaléma
  • můžeme na tom vidět Boží věrnost
  • i když Bůh Izrael v minulosti mnohokrát trestal za jejich provinění, vždy jim potom zase obvazoval rány (Jb 5,18)
  • z Jeruzalému se šíří poselství o Ježíši do celého světa a tím se Jeruzalém stal matkou všech národů