1 Jakou má tedy Žid výhodu a jaký je užitek obřízky? 2 Každopádně velký. Především proto, že jim byly svěřeny Boží výroky. 3 A co, jestli někteří byli nevěrní? Zruší snad jejich nevěra Boží věrnost? 4 Naprosto ne, Bůh však buď pravdomluvný a každý člověk lhář, jak je psáno:
Abys byl ospravedlněn ve svých slovech a zvítězil, kdyby tě soudili.a
5 Jestliže však naše nespravedlnost prokazuje Boží spravedlnost, co řekneme? Je Bůh nespravedlivý, když uvaluje svůj hněv? (Mluvím po lidsku.) 6 Naprosto ne, protože jak by Bůh potom soudil svět? 7 Neboť pokud se mou lží rozhojnila Boží pravda k jeho slávě, proč jsem tedy ještě souzen jako hříšník? 8 A proč rovnou neříct: „Čiňme zlo, aby přišlo dobro,“ jak nás někteří pomlouvají a tvrdí, že to tvrdíme my? Však si právem zaslouží odsouzení.
9 Co tedy? Máme snad oproti pohanům nějakou výhodu? Vůbec ne. Vždyť už jsme předem obvinili jak Židy, tak Řeky, že jsou všichni pod hříchem, 10 jak je psáno:
Není spravedlivého, ani jednoho. 11 Není, kdo by rozuměl, není, kdo by hledal Boha. 12 Všichni se odchýlili, společně se stali neužitečnými. Není, kdo by činil dobro, ani jednoho.b 13 Jejich hrdlo je otevřený hrob, svým jazykem klamou, pod jejich rty je hadí jed.c 14 Jejich ústa jsou plná zlořečení a hořkosti.d 15 Jejich nohy jsou rychlé k prolévaní krve. 16 Zkáza a bída je na jejich cestách. 17 Cestu pokoje nepoznali.e 18 Před jejich očima není Boží bázeň.f
19 Víme, že vše, co Zákon říká, říká těm, kteří jsou pod Zákonem, aby byla zacpána všechna ústa a celý svět se stal viným před Bohem. 20 Proto ze skutků Zákona nebude v jeho očích ospravedlněno žádné tělo, neboť skrze Zákon je poznání hříchu.
21 Nyní však bez Zákona je zjevená Boží spravedlnost dosvědčovaná Zákonem i proroky, 22 totiž Boží spravedlnost z víry Ježíše Pomazaného pro všechny a na všechny, kteří věří, neboť není rozdílu, 23 všichni totiž zhřešili a postrádají Boží slávu. 24 Jsou však zdarma ospravedlňováni milostí skrze vykoupení, které je v Ježíši Pomazaném. 25 Jeho Bůh předurčil jako prostředek smířeníg skrze víru v jeho krev, aby tak prokázal svou spravedlnost. 26 V čase Boží shovívavosti předešlé hříchy pouze přehlížel. Ale až teprve nyní v tomto čase prokázal svou spravedlnost: to že je spravedlivý a toho, kdo má Ježíšovu víru, toho ospravedlňuje.
27 Kde je tedy chlouba? Je vyloučena. Jakým zákonem? Skutků? Ne, nýbrž zákonem víry. 28 Proto máme za to, že člověk je ospravedlňován vírou bez skutků Zákona. 29 Je Bůh snad Bohem pouze Židů? Není snad i Bohem pohanů? 30 Je tedy jeden Bůh, který ospravedlňuje obřezané z víry a neobřezané skrze víru. 31 Rušíme tedy vírou Zákon? Naprosto ne! Naopak, my jej potvrzujeme.
Poznámky:
(a) Ž 51,6
(b) Ž 14,2-5
(c) Ž 5,10
(d) Ž 10,7
(e) Př 1,16; Iz 59,7-8
(f) Ž 36,2
(g) ř. víko archy úmluvy, slitovnice, místo smíření; prostředek smíření